نوشته شده توسط : محمد

عرفان هاي نوظهور دام شياطين براي قلوب پاك جوانان ماست
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار ‌آيت‌ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم در ديدار با جمعي از طلاب مدرسه علميه معصوميه با اشاره به ويژگي عصر حاضر، در خصوص سرعت گرفتن حركت و تحولات زندگي گفت: در گذشته سال‌ها و‌ چه‌بسا قرن‌ها طول مي‌کشيد تا تحولاتي در جوامع واقع شود، اما امروزه تحولاتي عميق‌تر در مدت زمان كوتاهي صورت مي‌گيرد.
آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي گفت: شرايطي كه براي پيروزي انقلاب اسلامي حاصل شد و به دنبال آن امكاناتي كه براي پيشرفت اسلام در جهان فراهم شد، حتي براي خوشبين‌ترين افراد نيز قابل تصور نبود.
وي با اشاره به شرايط امروز كشورمان اظهار داشت: كشوري كه روزي دست‌‌نشانده آمريكا بود و هيچ نقشي در معادلات بين‌المللي نداشت و حتي در كشورهاي اسلامي بدنام بود و مردم آن را «اخ‌اليهود» مي‌ناميدند، امروز بسيار قدرتمند و عزتمند شده و در معادلات جهاني بسيار تأثيرگذار ظاهر مي‌شود.
آيت‌ا... مصباح يزدي در تبيين نعمت عظيم انقلاب اسلامي گفت: در كشوري كه روزي روحاني مايه ننگ خانواده و طايفه به شمار مي‌رفت و حتي متدين‌هاي ما نيز کار روحانيت را گدايي محترمانه مي‌دانستند و شاه کشور را با حمايت‌هاي آمريكا و مستشاران آمريكايي اداره مي‌كرد، کسي خواب اين را هم نمي‌ديد که يك روحاني در رأس حکومت کشور قرار گيرد و نه تنها قانونا اين‌گونه باشد بلکه همه مردم از عمق دل به او عشق بورزند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به نعمت ولايت‌فقيه گفت: در فتنه اخير نيز رهبري با نقش اعجازگونه خود كشتي نظام را به ساحل امن رساند.
وي با اشاره به وجود يك تحول روحي و رواني در جامعه گفت: عوامل عادي هم‌چون گسترش رسانه‌ها و پيشرفت تكنولوژي، ايجاب مي‌كند كه توجه به ماديات و لذت‌هاي مادي و فسادهاي اخلاقي و اجتماعي افزايش يابد و اگر چه اين امور در جامعه ما نيز اثرات قابل توجهي داشته است، اما در كنار آن يك گرايش قوي و غير قابل تفسيري در جهت معنويت و ارزش‌هاي الهي نيز ايجاد شده است كه نشان از اراده الهي دارد.
آيت‌ا... مصباح يزدي دستيابي دانشمندان جوان ايراني به پيشرفت‌هاي صنعتي را مرهون زحمات افراد بلند همت دانست و گفت: افرادي كه اختراعاتي را رقم زدند، داراي همتي بلند بودند و منتظر نتيجه در كوتاه مدت نبودند، و به طريق اولي، در برابر نعمت عظيم حکومت اسلامي كه خداوند به ما عطا كرده وظيفه ما همت بلند و اهميت ندادن به منافع شخصي و زودگذر است و بايد با فعاليت‌هاي بنيادين، اسلام را در جهان ترويج كنيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به انتظارات طلاب در هنگام ورود به حوزه‌هاي علميه، و کاستي‌ها و موانع موجود گفت: نبايد كمبود‌ها و نواقص ما را سرخورده و مأيوس كند؛ چرا كه نگرش يك طلبه نسبت به وظيفه خود بايد نگرشي جهادي باشد، نه نگاه شغلي. همان‌گونه كه در دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان با احساس وظيفه جان خود را در راه خدا فدا كردند.
وي با اشاره به اين‌که طلاب بايد در مقابل دشمنان دين به جهاد علمي بپردازند، گفت: ارزش كار طلابي كه چنيني نگرشي داشته باشند، بارها از ارزش رزمندگان در دفاع مقدس بيش‌تر است، چرا كه آن‌ها در مقابل دشمن آب و خاك ايستادند، اما اين طلاب در برابر دشمن دين ايستاده و براي حفظ ميراث انبيا و دستاوردهاي سيدالشهدا عليه‌اسلام جهاد مي‌كنند، و اگرنسبت به تبليغ، تحصيل و پژوهش چنين نگرشي داشته باشيم همه مشكلات در اين راه ساده خواهد شد.
آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به اين‌که جنگ بين حق و باطل از ابتداي خلقت وجود داشته و در آينده هم وجود خواهد داشت، ادامه داد: توسل و توجه به حضرت ولي عصر(عج) همواره مايه اميدواري طلاب بوده است و طلاب بايد بدانند كه اگر با صداقت براي خشنودي ايشان تلاش كنند، آن حضرت هرگز آن‌ها را رها نخواهد كرد.

عرفان‌هاي نوظهور دام شياطين براي قلوب پاك جوانان ماست
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) همچنين در همايش آسيب‌شناسي فرقه‌هاي نوظهور، با اشاره به آيات قرآن كريم گفت: انسان به گونه‌اي آفريده شده كه گرايشي به خدا دارد و معمولا از اين گرايش به گرايش فطري خداشناسي يا حق‌طلبي تعبير مي‌شود و اين اساس زندگي انساني است كه انسان با خروج از آن با مشكلات عديده‌اي مواجه مي‌شود.
آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به انبوه مشکلات فرهنگي و اجتماعي در مغرب زمين به موضوع نياز انسان به آرامش پرداخت و خاطر نشان كرد: پس از اين‌که بسياري از مردم مغرب زمين از همه جا سرخورده شدند متوجه شدند که منشأ اين مشکلات منحرف شدن آن‌ها از جهت اصلي خلقت است. بنابر اين به اين فکر افتادند که به سوي معنويات بروند. عده‌اي طبيعت‌گرا شدند و به دنبال كناره‌گيري از جمع رفتند، و عده‌اي نيز به روش‌هاي به اصطلاح عرفاني روي آوردند تا از راه مراقبت و رياضت بتوانند آرامشي براي خود كسب كنند. البته اين روش در مشرق زمين سابقه طولاني دارد و اين رياضت‌ها نزد بوديست‌ها و هندو‌ها رايج بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اظهار تأسف از اين‌که اثراتي از موج اين گرايش‌ها به كشورهاي اسلامي و از جمله كشور ما هم رسيده اظهار داشت: برخي روش‌هاي عرفاني مانند شيطان‌پرستي، روش‌هايي است كه واضح البطلان بوده و از آن‌جا كه با تعاليم شرع و دين منافات دارد، جوانان مؤمن و متدين کم‌تر به آن‌ها گرفتار مي‌شوند. اما مسأله جدي كه حتي در دانشگاه‌ها و محافل علمي نيز مطرح مي‌شود، نوع تفكري است كه جوانان پاك و مؤمن ما را منحرف مي‌كند، چرا كه گاهي افکار و گرايش‌هايي ترويج مي‌شود که جنبه قداستي دارد و با آهنگ مقدس و پرجاذبه‌اي مطرح مي‌شود و جوان‌هاي بسيار پاک و مخلصي را در اثر ناآگاهي جذب مي‌کند.
وي ادامه داد: اين تفكر تنها راه رسيدن به كمالات معنوي را دين نمي‌داند، و راه‌هايي كوتاه‌تر و آسان‌تر به‌عنوان عرفان براي رسيدن به كمال معرفي مي‌کند.
آيت‌ا... مصباح يزدي با تأکيد بر اين‌که مسؤولان بايد متوجه رواج اين نوع عرفان‌ها باشند، به تبيين واژه عرفان پرداخت و گفت: در نوعي از عرفان كه با دين مرتبط است، انسان در اثر بندگي خداوند داراي قدرت‌هايي مي‌شود كه عنايت و عطيه الهي است، اما عرفاني كه امروز در سطح جهان ظهور كرده ربطي به خداوند و شناخت او ندارد، يعني محور فكري آن شناخت خدا نيست، بلكه حالت روحي برتري است که در آن انسان بر اثر رياضت‌هايي كه تحمل مي‌كند به قدرت‌هايي دست مي‌يابد.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به قدرت‌هايي كه اين افراد كسب مي‌كنند گفت: همان‌گونه كه انسان با ورزش جسم خود را قدرتمندتر مي‌كند، با رياضت نيز به حالت روحي برتري مي‌رسد كه به دين و شناخت حقايق ربطي ندارد.
وي با بيان اين كه اين عرفان نمي‌تواند جايگزين دين در زندگي بشر شود، اظهار داشت: دين براي انسان برنامه زندگي ارائه مي‌كند كه انسان با عمل به آن مي‌تواند به هدف خلقت و كمال برسد، اما آن‌چه امروز به‌عنوان عرفان مطرح مي‌شود با رسيدن به كمال تلازم ندارد.
آيت‌ا... مصباح يزدي با تأکيد بر اين‌که هركاري براي خدا انجام شود ارزش داشته و نتيجه‌بخش خواهد بود، اظهار داشت: يكي از علت‌هاي استقبال از اين روش‌هاي عرفاني علي‌رغم رياضت‌هايي كه در آن‌ها وجود دارد اين است كه دين براي رسيدن به کمال يك برنامه كلي و دائمي دارد و انسان در تمام لحظات زندگي، بايد مراقب اعمال خود باشد و مرتكب حرامي نشود و دائما تحت فرامين و نواهي الهي قرار بگيرد، اما رياضت در روش‌هاي عرفاني اگر چه دشوار اما داراي مدت محدودي است و اين انگيزه‌اي مي‌شود تا فرد حاضر به تحمل رياضت‌ها در اين مدت محدود شود و در عوض خود را در ساير لحظات آزاد و رها احساس کند.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: آن‌چه كه علناً مخالف اسلام و دين است، براي افراد متدين واضح البطلان است، اما آن‌چه خطرناك است اين است كه اين روش‌ها گاهي با عنوان دين مطرح مي‌شود و در كنار آن مواردي خلاف احکام اسلام ضميمه مي‌شود كه ممكن است برخي جوانان و متدينان نيز به خاطر عدم آگاهي كامل نسبت به دين جذب آن شده و منحرف شوند.
اين استاد اخلاق حوزه علميه گفت: اين عرفان‌هاي نوظهور دام بزرگ شيطان براي جوانان پاك و مومن است و گاهي كساني كه حتي حاضرند در راه دين جان خود را فدا كنند به اين مسير كشيده مي‌شوند.
آيت ا... مصباح در پايان خاطر نشان كرد: از اين رو وظيفه ماست كه مباني دين را به صورت مستحكم بيان كرده و منابع مفيد مطالعاتي همچون آثار استاد شهيد مطهري را به جوانان معرفي كنيم.

فهم قرآن كريم عروة الوثقايي است كه با آن گمراه نمي‌شويم
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) همچنين در همايش تبيين ضرورت دروس معارف قرآن با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به استان قم گفت: با حضور ايشان در قم، مردم و طلاب اين استان مورد عنايت حضرت بقية ا... قرار گرفتند.
آيت‌ا... مصباح يزدي در بيان انگيزه نوشتن كتب دروس معارف قرآن كه در حال حاضر در مؤسسه امام خميني(ره) تدريس مي‌شود، گفت: در دهه سي شمسي نخبگاني همچون شهيد بهشتي، رباني شيرازي و قدوسي به برنامه‌ريزي در مدرسه حقاني پرداخته بودند تا تدريجا کمبودهاي حوزه نسبت به نيازهاي جامعه برطرف شود. و بنده در آن‌جا براي تدريس تفسير دعوت شدم. پس از گذشت چند سال متوجه شدم كه اگر بخواهيم به روش سنتي رايج تفسير را ادامه دهيم تفسير كل قرآن بيش از بيست سال طول خواهد كشيد كه آن هم گزيده‌اي از تفاسير و نظريه مفسران خواهد بود كه هرچند مفيد است، اما نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي جامعه و شبهات روز باشد.
اين استاد تفسير قرآن كريم ادامه داد: همين مسأله سبب شد تا به فكر بيفتم تا مطالب قرآن را دسته‌بندي كنم تا به صورت موضوعي عنوان شود و در هر موضوع چند آيه قرآن كريم مورد بحث قرار گيرد. البته ملاك‌هاي تقسيم‌بندي متفاوت بود و بالاخره در همين 9 بخشي كه تنظيم و چاپ شده، دسته‌بندي شد.
آيت‌ا... مصباح يزدي با تأکيد براين‌که فهم صحيح قرآن عروة الوثقايي است كه با آن گمراه نمي‌شويم، اظهار داشت: اما اين روش دسته‌‌‌‌‌بندي مشتمل بر حصر عقلي نيست و هيچ كس ادعا ندارد كه بي‌نقص است.
وي با اشاره به برخي سؤالاتي كه در خصوص اين دروس و كتب آن مطرح شده افزود: در اين كتب کم‌تر از روايات استفاده شده چرا كه اگر از روايات استفاده مي‌شد، جاي بحث‌هايي در خصوص دلالت و سند آن‌ها وجود داشت، در حالي‌كه درخصوص قرآن از حيث سند نمي‌توان اشكال كرد و اگر دلالت‌ها نيز اطمينان‌بخش باشد و با روش عقلايي با توجه به قرائن لفظيه و مقاميه بيان شود، براي همگان قابل قبول خواهد بود، و از طرفي اگر قرار بود روايات هم كار شودحجم مطالب بسيار زياد مي‌شد و به‌عنوان برنامه درسي قابل اجرا نبود.
آيت ا... مصباح يزدي ادامه داد: همچنين تجربه‌اي از مرحوم علامه طباطبايي در تفسير گران‌سنگ الميزان وجود داشت و آن جدا كردن بحث‌هاي روايي از مباحث عقلي و قرآني صرف بود كه به همين دليل آن تفسير حتي مورد توجه اهل سنت نيز قرار گرفته بود.
وي با اشاره به اين‌که علي‌رغم زحمت‌هاي برخي دوستان، هنوز اين كتاب به صورت كتاب درسي در نيامده است اظهار داشت: از سويي شكي نيست كه اين كتب بي‌نقص نيست و ازسوي ديگر پرداختن به مسائل قرآني در اولويت قرار دارد و چه بسا كسي بتواند با دقت مباحثي را مطرح كند كه مفيدتر و بهتر باشد.
وي در پايان بر اهميت قرآن كريم تأکيد كرد و گفت: بهترين و مفيدترين چيزي که براي طلبه در اين عصر سراغ دارم خواندن معارف قرآن است.

 



:: موضوعات مرتبط: جوان در دام و کمین کنندگان برای جوانان , ,
:: برچسب‌ها: عرفان هاي نوظهور دام شياطين براي قلوب پاك جوانان ماست ,
:: بازدید از این مطلب : 576
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

سیگار

اولين‌ بار، اولين سيگار
چه چيزي در پک زدن به يک نخ تنباکوي دودزا پنهان است که باعث شده يک چهارم از جمعيتي که سيگار کشيدن به شکل عادت روزمره آنها درآمده، اين کار را از سنين نوجواني آغاز کنند؟
اگر اين حقيقت که سيگار کشيدن، خطر جدي براي سلامت انسان است يا اين حقيقت که بهاي يک خوشي کوچک برابر است با بدبو شدن دهان و هواي بازدم شما؛ نمي‌تواند مانع از مصرف آن شود بايد ديد چه دليل خاصي براي سيگار کشيدن وجود دارد و انگيزه انجام اين کار چيست؟
حقيقت اين است که هر فرد سيگاري پاسخ متفاوتي به اين پرسش خواهد داد. هر فرد به دلايل گوناگوني سيگار روشن مي‌کند که به برخي از اين عوامل مي‌پردازيم.

کنترل حالت‌هاي روحي
استفاده از تنباکو، اثر تحريک‌کننده‌اي دارد و روي بخش‌هايي از مغز اثر آرامش‌دهنده دارد. به همين دليل است که برخي از مردم براي حفظ هوشياري خود يا گاهي اوقات حفظ خونسردي، رهايي از فشارهاي عصبي يا رفع خستگي در موقعيت‌هاي اجتماعي مختلف، از سيگار استفاده مي‌کنند.
تحقيقات اخير نشان مي‌دهد که آقايان بيشتر از بانوان براي کنترل احساسات خود از سيگار استفاده مي‌کنند، به ويژه اگر احساس کنند عصباني يا غمگين هستند.
بر اساس اين فرضيه، پسرها برخلاف دخترها تمايلي به صحبت کردن درباره احساسات خود و در ميان گذاشتن آن با ديگران ندارند چرا که عقيده دارند اين کار برخلاف طبيعت مردانه آنهاست. در نتيجه، آنها از روش‌هاي جسمي براي بيان حالت‌هاي روحي خود استفاده مي‌کنند. يکي از اين روش‌ها مي‌تواند شروع يک دعوا يا سيگار کشيدن باشد.

نتايج يک پژوهش براي سيگاري‌ها
در تحقيقي که به تازگي انجام شده است، 17 درصد سيگاري‌ها فکر مي‌کردند که در امتحانات خود موفق نمي‌شوند، در حالي که تنها 10 درصد دانشجويان غيرسيگاري چنين تصوري داشتند. به اين ترتيب آيا باز هم فکر مي‌کنيد که سيگار کشيدن به شما اعتماد به نفس مي‌بخشد؟

کاهش وزن
بسياري از مردم، به ويژه بانوان معتقدند که سيگار کشيدن باعث کاهش وزن آنها مي‌شود يا حتي کمک مي‌کند که آنها باريک و لاغراندام باقي بمانند. اين عقيده تصوري موهوم و البته يکي از خطرناک‌ترين آنها است. ممکن است مصرف نيکوتين اشتهاي شما را کم کند اما افرادي که به سيگار روي مي‌آورند، به‌طور غيرارادي وزن کم مي‌کنند. به ياد داشته باشيد که هر قدر وزنتان افزايش يابد، تحت تاثير اين حقيقت قرار مي‌گيريد که تمايل بيشتري براي خوردن داريد و براي کم کردن اشتهاي خود ناگزيريد بيشتر سيگار بکشيد.
بنابراين هنگامي که اين حقيقت را پذيرفتيد و به دنبال راهي براي ترک سيگار هستيد، روشي غير از رفتن به سراغ يخچال را انتخاب کنيد و در نهايت اگر واقعا احساس گرسنگي کرديد، از غذاهاي سالم و کم‌چرب استفاده کنيد.

شيوه زندگي
بعضي از مردم به عادت سيگار کشيدن روي مي‌آورند زيرا بسياري آن را نشانه‌اي از فرهنگ يا نافرماني مي‌دانند. در حقيقت، بررسي‌هاي اخير نشان داده است که تقريبا 40 درصد از جوانان معتقدند که سيگاري‌ها کمتر خود را با عادت‌هاي اجتماعي تطبيق مي‌دهند تا افراد غيرسيگاري.

تاثير دوستان
تحقيقات نشان مي‌دهد که دوستان مهم‌ترين عامل تعيين‌کننده براي سيگاري شدن افراد به شمار مي‌روند. اگر يکي از دو دوست نزديک سيگار بکشد احتمال اينکه نفر دوم نيز از کار او پيروي کند، وجود دارد.
در همه جاي دنيا، رفتارهاي يک دوست، تاثير قوي بر شيوه زندگي نوجوان و جوان دارد.
بنابراين افراد نمي‌توانند بگويند که اين تاثير را ناديده مي‌گيرند و براي اينکه از طريق دوستان سيگاري نشوند بايد اعتماد به نفس دروني خود را تقويت کنند تا کمتر دست به انجام کارهايي مانند امتحان کردن سيگار بزنند.

عوامل اعتيادآور
متخصصان علوم بهداشتي معتقدند که سيگار اعتيادآور است البته شما مي‌توانيد همين مطلب را از سيگاري‌ها نيز بشنويد. آنها به شما خواهند گفت که اعتياد به سيگار چقدر آسان است. برخي از دلايل اعتياد به سيگار شامل موارد زير است:
از نظر روان‌شناسي هر چيزي که شما بر اساس عادت و براي تغيير روحيه از آن استفاده کنيد، برايتان وابستگي به وجود مي‌آورد. وقتي اين وابستگي نسبت به سيگار باشد، معني آن اين است که سيگار روشن مي‌کنيد زيرا احساس مي‌کنيد که بدون سيگار نمي‌توانيد خود را کنترل کنيد. نيکوتين تنها ماده مخدري است که در هنگام استفاده از آن مي‌توانيد به ديگر فعاليت‌هاي خود نيز ادامه دهيد. اين ويژگي ادامه عادت سيگار کشيدن را ساده‌تر مي‌کند.
نيکوتين تاثير مستقيمي بر کارکردهاي مغز شما دارد. اين ماده به گونه‌اي روي مغز تاثير مي‌گذارد که فرد مي‌پذيرد به طور طبيعي، براي انجام کارهاي خود به اين ماده نياز دارد.
اعتياد به سيگار يک شبه اتفاق نمي‌افتد. از نظر اغلب مردم، کشيدن چند سيگار اول واقعا ناراحت کننده است. علت نيز اين است که نيکوتين در همان ابتدا نمي‌تواند خود را به همه مناطق مغز برساند. تنها استفاده از چند سيگار ديگر است که اين کار را انجام مي‌دهد. ادامه اين عادت مشکلات بسياري ايجاد مي‌کند زيرا مي‌فهميد که ديگر نمي‌توانيد به راحتي آن را ترک کنيد.

خاطرات يک نوجوان سيگاري
تاکنون فکر کرده‌ايد که افراد سيگاري چگونه نخستين سيگار خود را کشيده‌اند؟ داريوش نوجوان 16 ساله‌اي است که خاطره سيگاري شدنش را براي ما تعريف کرد:نخستين سيگار را يکي از دوستان نزديکم به من تعارف کرد و من نيز که براي دوستي‌مان خيلي ارزش قايل بودم، نتوانستم نه بگويم.
سيگار را روشن کردم و کشيدم اما حالم به هم خورد. طعم منزجرکننده‌اي داشت و من نتوانستم درک کنم که چرا بعضي‌ها ميل زيادي به سيگار کشيدن پيدا مي‌کنند. چند روز بعد، سيگار ديگري روشن کردم.
فکر مي‌کنم فقط از روي کنجکاوي بود زيرا به نظر مي‌رسيد همه دوستانم از سيگار کشيدن لذت مي‌برند. خودم را عادت دادم که آن سيگار را بدون سرفه کردن تا آخر بکشم، گرچه در انتها باز همان احساس دفعه اول را داشتم. پس از آن، يک هفته‌اي سيگار نکشيدم اما بعد از اين مدت به يک مهماني رفتم و در آنجا باز هم سر‌و‌کله سيگار پيدا شد.
اين بار بدون هيچ ناراحتي سيگار کشيدم. احساس مي‌کردم که مي‌دانم چه کاري انجام مي‌دهم و بزرگ شده‌ام. علاوه بر آن، سيگار کشيدن باعث شد ديگر احساس نکنم فردي جداي از ديگران هستم؛ آن هم وقتي که همه اطرافيانم داشتند سيگار مي‌کشيدند. با اين همه تازه آن هنگام بود که فهميدم سيگاري شده‌ام و بايد از اين به بعد براي خودم سيگار بخرم. به همين دليل اولين پاکت سيگارم را خريدم و هر وقت با دوستانم بيرون مي‌رفتم تفريحي يکي مي‌کشيدم. هنگامي که بيرون از خانه بودم، تعداد بيشتري سيگار مي‌خريدم. به نظر نمي‌رسيد تفريح گراني باشد و خرجم نيز خيلي بالا نرفته بود.
بعضي‌وقت‌ها هم که مدرسه بوديم، يواشکي با دوستانم براي سيگار کشيدن به پارک نزديک مدرسه مي‌رفتيم و حسابي خوش مي‌گذرانديم. احساس تعلق به يک گروه در من شکل مي‌‌گرفت و من نيز از اين احساس تعلق لذت مي‌بردم و فکر مي‌کردم هر وقت اراده کنم مي‌توانم سيگار را کنار بگذارم اما حالا فکر مي‌کنم ترک سيگار مشکل است و اي کاش از همان اول به تعارف دوستم که خيلي دوستش داشتم نه مي‌گفتم.»

منبع:http://www.salamat.com



:: موضوعات مرتبط: جوان در دام و کمین کنندگان برای جوانان , ,
:: برچسب‌ها: سیگار ,
:: بازدید از این مطلب : 538
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

آسيب هاي ناشي از اينترنت
اينترنت، از تازه ترين دستاوردهاي بشر و آخرين عضو خانواده تكنولوژي است كه حدود چهل سال است قدم به زندگي انسان گذاشته و درعرصه‌هاي مختلف نقش آفريني مى‌كند.
دنياي اينترنت دنياي مجازي است كه با دنياي واقعي پيرامون ما تفاوت‌هايي دارد. درجهان مجازي، انسان با سرزميني بدون مرز مواجه مى‌گردد كه از فرهنگ‌هاي مختلف تشكيل شده است. انسان با بهره جستن از اينترنت از فراسوي مرزها با فرهنگ‌هاي گوناگون آشنا مى‌شود.
باتوجه به اين‌كه اينترنت ابزاري وارداتي است به رغم جنبه‌هاي سودمند فراوان، مى‌تواند بسيار آسيب زا نيز باشد. اين آسيب زايي، گروه‌هاي سني خاصي را تهديد مى‌كند كه از اينترنت بيش تر استفاده مى‌كنند. بنابراين، قشر نوجوان در معرض تهديدات جدي قرار دارد؛ زيرا كودكان تا قبل از بلوغ از انگيزه‌هاي جنسي قوي برخوردار نيستند و در جواني هم، رشد عقلاني بهتر مى‌تواند بر غرايز مهار بزند، حال آن‌كه در دوره نوجواني، هم انگيزه‌هاي جنسي قوي ترند و هم غلبه هيجانات و احساسات به گونه‌اي است كه گاه عقل را تحت تأثير خود قرار مى‌دهد. از اين رو مشاهده فيلم‌هاي تحريك كننده، برخي انگيزه‌هاي نوجوانان را قوتي بيش‌تر مى‌بخشد و تماشاي فيلم‌هاي جنايي و خشونت بار، هيجانات و احساسات نوجوانان را تشديد مى‌كند.
بدين ترتيب يكي از وسايلي كه امروزه در فضاي خانه مشكل آفريني مى‌كند و حتي روابط والدين و فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار مى‌دهد، بهره گيري نامناسب از فناوري اطلاعات در خانواده است كه علاوه بر همه موارد گفته شده، گاه زمينه افت تحصيلي را فراهم مي‌کند و در مواقعي نيز موجب اصطكاك بين والدين و فرزندان مى‌شود.

علل گرايش نوجوانان به اينترنت
علل گرايش نوجوانان و جوانان به اينترنت را مى‌توان به شرح زير بيان كرد:
1 - قابليت‌هاي جذاب اينترنت: ويژگي‌هاي جذاب اينترنت براي نوجوانان عبارتند از:
الف) وب سايت‌ها كه مجموعه‌اي از اطلاعات، سرگرمي و تعامل در يك مكان منحصر به فرد را در اختيار كاربران قرار مى‌دهد.
ب) موتورهاي جست و جو: موتورهاي جست و جو از منابع وب هستند كه مى‌توان از آن‌ها براي جست و جو درباره تمامي مسايل وموضوعات موردنظر استفاده كرد.
ج) گپ خانه ها: سايت‌هاي خاصي هستند كه اجازه مى‌دهند نوجوانان و جوانان مكالمه‌هاي آني داشته باشند. اتاق‌هاي گفت وگو، معمولا برحسب موضوع يا هدف گفت وگوكننده تقسيم شده اند.
د) ارسال پيام‌هاي آني؛ نرم افزارهاي خاصي كه به طور عمده نوجوانان از آن براي ارسال پيام‌هاي آني به كساني كه داراي همان نرم افزارند، استفاده مى‌كنند.
هـ) صفحه‌هاي اطلاعات: نرم افزاري است كه اجازه مى‌دهد نوجوانان سؤال‌ها و اطلاعات خود را با موضوع‌هاي خاص ارسال كنند.
و) پست الكترونيكي: نرم افزاري است كه توسط آن مى‌توان پيغام‌هاي خود را به نشاني‌هاي مشخص فرستاد يا دريافت كرد.
ز) وب لاگ ها: وب سايت خاصي است كه فرد مى‌تواند افكار، احساسات و كارهاي خود را در آن‌جا به رشته تحريردرآورد و از آن‌ها نگهداري كند.
2- پركردن اوقات فراغت: يكي از علل مصرف بالاي اينترنت درميان نوجوانان و جوانان، پركردن اوقات فراغت است؛ زيرا امكانات ورزشي يا تفريحي به اندازه كافي در اختيار آنان قرار ندارد. برخي خانواده‌ها نيز از اين امر استقبال مى‌كنند كه نوجوانان در خانه و در كنار آن‌ها با يك كامپيوتر و اشغال خط تلفن سرگرم باشند، غافل از اينكه در صورت استفاده نامناسب از اينترنت، آثار منفي و مخرب آن به مراتب بيش‌تر از بسياري سرگرمي‌هاي ديگر است.
3 - فرار از خود و ناكامي‌هاي زندگي: اينترنت براي بسياري از نوجوانان و جوانان پناهگاهي است كه از مشكلات، دردها و رنج‌هاي خود به آن پناه مى‌آورند و به‌عنوان يك مأمن و ابزار سرگرم كننده به آن نگاه مى‌كنند.
4 - عدم شكل گيري هويت مطلوب در نوجوانان، وجود شكاف‌هاي اجتماعي، شكاف بين نسل‌ها و نيز از هم پاشيدگي تعاملات بين والدين و فرزندان، از ديگر علل گرايش نوجوانان به استفاده از اينترنت مى‌تواند باشد.
نکته پاياني اين‌که اگر چه فيلترينگ اقدامي مناسب براي پيشگيري از آسيب‌هاي اينترنت بر جوانان و نوجوانان است؛ اما به تنهايي کارساز نيست و والدين و متوليان امر بايد تدابيري اساسي براي واکسيناسيون افراد در برابر آفات فضاي مجازي بينديشند.



:: موضوعات مرتبط: جوان در دام و کمین کنندگان برای جوانان , ,
:: برچسب‌ها: آسيب هاي ناشي از اينترنت ,
:: بازدید از این مطلب : 644
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

ام‌الفسادي به نام الكل

دكتر محمدامين زارع
متخصص اورژانس و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران

هشدار درباره مصرف مشروبات الكلي كه به عنوان يك اقدام نابهنجار زمينه‌ساز جرايم بسياري است، همواره مورد توجه كارشناسان بوده و هست. بخصوص از زماني كه مشروبات الكلي از نوع تقلبي آن نيز وارد بازار شد. باعث تاسف است كه بگويم اكثر مصرف‌كنندگان اين مشروبات دست‌ساز و البته بسيار خطرناك را جوانان كم‌سن و سال و اقشار كم‌درآمد جامعه تشكيل مي‌دهد، زيرا از قيمت پاييني برخوردار است و آنچه كه باعث نگراني خانواده‌ها و مسوولان در رابطه با مصرف مشروبات الكلي تقلبي شده، علاوه بر سرپيچي از قوانين ديني آثار مخربي است كه بر بدن وارد مي‌نمايد تا جايي كه اغلب باعث مرگ شده و چنانچه فرد مصرف‌كننده خيلي شانس بياورد و جان سالم به در ببرد تا آخر عمر درگير عوارض آن خواهد بود، عوارضي كه هرگز قابل جبران نيست.
حتما شما هم بارها از رسانه‌هاي عمومي اخباري درباره مسموميت و قرباني شدن تعداد زيادي از جوانان در مهماني‌ها و پارتي‌هاي شبانه شنيده‌ايد. آمارها حاكي از آن است كه سن مصرف مشروبات الكلي روز به روز رو به كاهش است و بيشترين قربانيان آن را جوانان و نوجواناني تشكيل مي‌دهند كه دور از چشم خانواده‌ها و صرفا براي تفريح به مصرف آنها رو آورده‌اند. اگرچه اين مساله بسيار تلخ است، اما به هر حال واقعيتي است كه وجود دارد و تلاش مضاعف مسوولان و كارشناسان مسائل اجتماعي را براي حل آن مي‌طلبد.
الكلي كه به عنوان مشروب مورد استفاده قرار مي‌گيرد از بسياري از خوراكي‌ها مثل كشمش، خرما و انگور تهيه مي‌شود و نام شيميايي آن اتانول است. در بدن انسان آنزيم‌هايي وجود دارد كه اتانول را تجزيه كرده و پس از متابوليت، مي‌تواند در قسمت‌هاي مختلف بدن تاثير بگذارد از مهم‌ترين قسمتي كه اتانول روي آن تاثير مي‌گذارد، مغز است. با تاثير الكل روي بافت مغز، سيستم عصبي تحت‌الشعاع قرار گرفته و عملكرد آن كند مي‌شود كه همين موضوع علائمي مثل اختلالات خلقي و عدم تعادل را ايجاد مي‌كند. اگر شما با چنين افرادي برخورد داشته‌ايد حتما ديده‌ايد كه تفسير آنها از خود و محيط پيرامونشان تحت تاثير مصرف الكل تفسيري غلط و گاهي غيرقابل درك است. از مهم‌ترين علائم چنين افرادي تلوتلو خوردن است كه در نتيجه عدم تعادل به وجود مي‌آيد.

مراجعه به اورژانس در چه شرايطي الزامي است؟
مصرف اتانول در درازمدت مي‌تواند باعث بروز عوارض جدي و گاهي خطرناك شود و چنانچه ميزان مصرف الكل زياد باشد، مجموعه‌اي از علائم در فرد پديدار مي‌شود. اولين علامت خود را به شكل كاهش سطح هوشياري نشان مي‌دهد و به دنبال آن علائمي مثل تهوع، استفراغ و پرادراري نيز پديدار مي‌شود. تهوع و استفراغ و پرادراري خود مي‌تواند باعث عوارض ديگري در شخص شود كه در حقيقت اين عوارض، مشكلات ثانويه مصرف اين مواد محسوب مي‌شوند. معمولا در مسموميت با اتانول هوشياري آنقدر كاهش پيدا نمي‌كند كه پزشكان مجبور باشند براي كنترل راه هوايي اقدام خاصي انجام دهند ولي در هر صورت زماني كه هوشياري بر اثر مصرف بسيار زياد الكل خيلي افت پيدا كرده باشد و استفراغ‌هاي غيرقابل كنترل هم بر عوارض در شخص اضافه شود، اينجاست كه جان فرد مسموم در معرض خطر قرار مي‌گيرد و حتما بايد در اسرع وقت به اورژانس مراجعه كرد.
گاهي ديده شده كه چنين افرادي دچار افت قند خون مي‌شوند، چراكه بدن به جاي اين كه قند خون را بسوزاند، الكل را مصرف مي‌كند و الكل در چرخه متابوليسم بدن ايجاد اختلال كرده و همين باعث افت قند خون شده و پيامد آن در پاره‌اي اوقات عوارضي مثل عارضه مغزي و كاهش سطح هوشياري و اختلال تكلم و در نهايت حتي مي‌تواند شخص به كما برود.
در بيشتر موارد چنانچه فرد در نتيجه مصرف الكل (اتانول)‌ دچار مسموميت شود، مهم‌ترين اقدامات درماني لازم براي او تحت نظر بودن در مراكز درماني و جبران مايعات از دست رفته و كنترل تهوع و استفراغ و قند خون و در صورت نياز جبران قند خون است.
از آنجا كه اتانول در بدن بسرعت متابوليزه مي‌شود و بعد از چند ساعت اثري از الكل در بدن نخواهد بود، بنابراين عوارض به همان سرعتي كه ايجاد مي‌شود تقريبا به همان سرعت هم از بين مي‌روند. مصرف طولاني‌مدت اتانول، مي‌تواند باعث اختلالات كبدي در فرد شود كه اين اختلالات هرچند در مراحل اوليه با قطع الكل قابل برگشت است ولي بتدريج كه مصرف الكل ادامه پيدا كند اين ضايعات غيرقابل برگشت شده و پيامد آن از كار افتادن كبد است. ازجمله ديگر ضايعاتي كه در نتيجه مصرف مزمن الكل محتمل است، ضايعات كليوي است كه البته آمار ضايعات كليوي به مراتب كمتر از ضايعات كبدي است.
از ديگر عوارضي كه مصرف زياد الكل بخصوص در فصل سرما ايجاد مي‌كند، سرمازدگي و يخ‌زدگي است.
چرا كه با مصرف الكل فرد دچار عدم تعادل و كاهش سطح هوشياري مي‌شود و او در چنين شرايطي نمي‌تواند از خودش مراقبت كند و در برابر تغييرات دمايي بسرعت دچار عارضه مي‌شود، بر خلاف فرد عادي كه حتي در صورت بي‌هوشي بعد از طي يك دوره اين علائم برايش بروز مي‌كند و در واقع توانايي بدن فرد بي‌هوش براي حمايت و تامين سلامت به مراتب بيشتر از فرد معتاد به الكل است.
مصرف الكل در فصل سرد سال خيلي بيشتر از ديگر فصول است، زيرا به دليل سرعت بالاي متابوليزه آن در بدن و حتي خيلي سريع‌تر از قند خون، فرد با مصرف آن دچار گر گرفتگي شده و درواقع دماي بدنش بالا مي‌رود و همين باعث بالا رفتن آمار مصرف آن در زمستان مي‌شود.
با‌تاثير الكل روي بافت مغز سيستم عصبي تحت‌الشعاع قرار گرفته و عملكرد آن كند مي‌شود كه همين موضوع علائمي مثل اختلالات خلقي و عدم تعادل را ايجاد مي‌كند
بيشترين آمار مصرف الكل در دنيا به كشورهاي سردسيري مثل روسيه و مناطق سردسيري سيبري اختصاص دارد.
مصرف الكل در فصل سرد سال عوارضي به مراتب بيشتر از فصل گرم سال دارد. معمولا بيماراني كه به دليل سرمازدگي به اورژانس مراجعه مي‌كنند، اولين حدس، شك به مصرف الكل است، چراكه مهم‌ترين عارضه مصرف اين ماده سرمازدگي است. بنابراين چنانچه بيماري به دليل سرمازدگي به اورژانس آورده شود، اولين حدس درباره علت سرمازدگي در وي، مصرف الكل است.
افرادي كه به‌آنها به اصطلاح الكليسم يا معتاد به الكل مي‌گويند، در واقع‌ انرژي مورد نياز بدنشان را از الكل مي‌گيرند، يعني به جاي اين كه از مواد قندي ديگر يا از مواد پروتئيني و چربي استفاده كنند و از اين طريق انرژي مورد نياز بدنشان را تامين كنند، صرفا با استفاده از الكل انرژي بدنشان را تامين مي‌كنند. در نتيجه اغلب آنان از سوءتغذيه رنج مي‌برند.
خوشبختانه در كشور ما آمار معتادان به الكل به دلايل مذهبي بسيار نادر است. در حالي كه تعداد معتادان به الكل در بعضي از كشورها از جمله كشورهاي اروپايي و آمريكايي بسيار بالاست.
چنانچه اين افراد تصميم به ترك اعتياد داشته باشند، بايد بدانند كه قطع الكل به صورت ناگهاني مي‌تواند بسيار خطرناك باشد و توصيه به آن نمي‌شود و چنانچه فرد الكلي به يكباره مصرف آن را قطع كند، طيف وسيعي از علائم مثل بي‌قراري و تشنج را به دنبال خواهد داشت. بنابراين براي ترك الكل بايد جانب احتياط را رعايت كرد و تحت شرايط و تدابير خاصي اقدام به ترك كرد.
عوارض غيرقابل برگشت مصرف متانول
شخصي كه مشكوك به مصرف متانول باشد حتي به مقدار بسيار كم، حتما بايد در اسرع وقت به بيمارستان منتقل شود، چرا كه با مصرف متانول بر خلاف اتانول كه علائم آن پس از مصرف به سرعت در فرد ظاهر مي‌شود، علائم با تاخير بروز مي‌كند. يعني به عنوان مثال اگر علائم اتانول ظرف مدت چند دقيقه تا چند ساعت ظاهر شود، در متانول علائم بعد از 6 تا 12 ساعت به وجود مي‌آيد و چنانچه متانول همراه با اتانول (نوعي از مشروب با ناخالصي)‌ مصرف شده باشد، حتي ممكن است علائم بعد از 24 ساعت شروع شود. به همين دليل وقتي فردي با علائم مصرف الكل صنعتي يا مشروبات ناخالص به مراكز درماني مراجعه مي‌كند، تشخيص مسموميت با الكل صنعتي خيلي دشوار خواهد بود و همين مساله يكي از موارد خطرناك درباره مسموميت با الكل تقلبي است. از مهم‌ترين علائم مسموميت با متانول يا الكل صنعتي، بي‌قراري فرد مسموم است در حالي كه در مصرف مشروبات غيرتقلبي فرد دچار سرخوشي و به عبارتي مستي مي‌شود. سپس با گذشت زمان علائم كاهش سطح هوشياري در فرد بروز مي‌كند تهوع، استفراغ و دل‌درد نيز از ديگر علائم مصرف الكل تقلبي است، ولي از آنجايي كه اين علائم ممكن است مثلا 24 ساعت بعد از مصرف خود را نشان دهد حتي خود فرد مسموم در پاسخ به سوال پزشك كه آيا چيز خاصي مصرف كرده يا خير با تصور اين كه اين علائم نمي‌تواند به دليل مصرف الكل باشد از گفتن آن امتناع مي‌كند و در حقيقت همين مساله روند تشخيص و درمان لازم را كند كرده و به تاخير مي‌اندازد.
آنچه درباره اين بيماران باعث تاسف است، عوارض غيرقابل برگشتي است كه اين ماده روي شبكه عصبي آنان مي‌گذارد. اين عوارض در جاهاي مختلف بدن مي‌تواند ظاهر شود مثل شبكيه چشم كه كوري را به همراه دارد و غيرقابل برگشت است، اثر روي مغز كه در نتيجه كاهش خونرساني به مغز به وجود مي‌آيد و ضايعاتي دائمي مثل سكته مغزي كه در فرد ايجاد مي‌كند و از ديگر علائم آن مي‌توان به كاهش دائمي هوشياري در فرد اشاره كرد.
از خصوصيات اين افراد، اختلالات خلقي است كه در نتيجه ضايعات مغزي در آنها ايجاد مي‌شود. اين ماده سمي همچنين روي كليه‌ها اثر گذاشته و مي‌تواند آنها را از كار بيندازد.
بدن در حالت طبيعي و براي ادامه حيات و فعاليت داراي سيستم خونرساني در شرايط خنثي از نظر اسيديته است، اما بلايي كه اين الكل‌ بر سيستم خونرساني بدن مي‌آورد، اين است كه اسيديته خون را به سمت اسيدي شدن پيش مي‌برد كه اين خود عاملي براي شروع عوارض مهم در بدن است.
اين روزها در بعضي از مهماني‌ها از مشروبات الكلي حاوي مواد توهم‌زا استفاده مي‌كنند كه مي‌تواند بسيار كشنده باشد. اغلب اين افراد پس از مصرف، دچار اختلالات الكتروليتي شده و املاح خونشان در نتيجه جنب و جوش و فعاليت زياد، دستخوش تغييرات مي‌شود. همچنين تعريق زياد و افزايش ادرار باعث از دست رفتن بخش زيادي از آب بدنشان مي‌شود. بنابراين آنها دچار بي‌قراري و اختلال تنفسي مي‌شوند.
درمان چنين بيماراني بسيار مشكل و پيچيده است، زيرا از يك طرف بايد آنها را آرام كرد و از طرف ديگر راه‌هاي هوايي‌شان بايد كنترل شود و از همه بدتر نداشتن شرح حال درست از بيمار، پروسه درمان را پيچيده‌تر مي‌كند.
با توجه به سرعت جذب الكل از طريق مخاط بدن و حتي در خيلي موارد از روي پوست، شما نمي‌توانيد هيچ كمكي به چنين افرادي كنيد. برخي به غلط بر اين باورند كه با تحريك به استفراغ و بيرون آوردن الكل از معده آنان مي‌توانند كمك موثرتري براي نجاتشان بكنند، در حالي كه بايد بدانيد به دليل سرعت بالاي جذب الكل از طريق مخاط و حتي در خيلي موارد از طريق پوست، تحريك به استفراغ هيچ كمكي به او نمي‌كند، زيرا تا رسيدن الكل به معده تقريبا 80 درصد الكل توسط مخاط جذب مي‌شود و عملا اين كار هيچ كمكي به فرد مسموم نمي‌كند.
پادزهر متانول، اتانول است اما دانستن اين قضيه نبايد شما را گمراه كند و اگر شك به مصرف متانول در فردي داشتيد به او اتانول بدهيد، چراكه عملا با كم كردن سطح هوشياري وي، فرد مستعد اتفاقات بعدي مثل در خطر افتادن راه هوايي و تنفس مي‌شود، بنابراين تنها كمكي كه مي‌توانيد براي فرد مسموم تا رسيدن اورژانس انجام دهيد، اين است كه اگر بيمار دچار افت هوشياري يا تهوع و استفراغ مكرر شد، او را به پهلو بخوابانيد تا استفراغ، راه هوايي او را مسدود نكند.
آمارها چه مي‌گويند
به دليل منع مصرف الكل در دين اسلام و مجازات‌هايي كه براي آن در نظر گرفته است، خيلي از خانواده‌ها در مراجعه به اورژانس به دليل مصرف الكل از اقرار به مصرف آن خودداري مي‌كنند و در نهايت با شك پزشك و انجام آزمايش لازم به تشخيص مي‌رسند كه معمولا تشخيص آن به دليل سرعت بالاي متابوليزه الكل در خون بسيار دشوار است و شايد تنها با آزمايش ادرار و با توجه به علائم خاصي قابل تشخيص باشد. بنابراين آمار دقيقي در اين رابطه وجود ندارد، ولي مراجعات مكرري كه در اورژانس به دليل مصرف الكل تقلبي ديده مي‌شود و با توجه به اخبار رسانه‌ها شايد بتوان گفت كه چند وقتي است زنگ خطر در ارتباط با اين معضل اجتماعي به صدا درآمده است. به عنوان مثال همين سال گذشته بود كه حدود 30 نفر از هموطنانمان به دليل مصرف الكل تقلبي فوت كردند، تعداد زيادي از آنان نيز دچار نارسايي كليوي شدند كه آنها را تا آخر عمر درگير دياليز خواهد كرد و تعداد قابل ملاحظه‌اي از آنها بينايي‌شان را از دست دادند.
منبع
http://noorportal.net/394/597/670/44695.aspx



:: موضوعات مرتبط: جوان در دام و کمین کنندگان برای جوانان , ,
:: بازدید از این مطلب : 504
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

نقش ماهواره در به انحراف کشاندن جوانان

درآمد
بدون شک، غرب به موازات کسب توانایی ها و اقتدار سرشار مادی و تکنیکی، در عرصه معنویت و مکارم اخلاقی، شدیداً به انحطاط گراییده است و بر این اساس، نه تنها جوامع غرب، بلکه بیشتر جوامع بشری دستخوش بحران های گوناگون شده اند. اقبال لاهوری، اندیشمند پاکستانی، سال ها پیش خطاب به تمدن غرب، چنین سروده است:
عجب این نیست که اعجاز مسیحا داری
عجب این است که بیمار تو بیمارتر است
دانش اندوخته ای، دل ز کف انداخته ای
آه از آن نقد گران مایه که درباخته ای
از میان ابزارهایی که فرهنگ ها و تمدن های دیگر را به چالش های جدی کشانده، ماهواره است که با هدف تهاجم فرهنگی به دیگر کشورها در عرصه رسانه ها، جایی برای خود باز کرده است. ماهواره از جمله پدیده هایی است که وقتی پا در صحنه اجتماعی و سیاسی کشورمان گذاشت، عده ای را به طرفداران و مخالفان افراطی خود تبدیل کرد.
دشمن آشکار ـ تهاجم خاموش
عصری که در آن قرار داریم، عصر ارتباطات و عصر سلطه پدیده رسانه بر زندگی انسان هاست. بی گمان برنامه های رادیویی و تلویزیونی موفق گشته اند افکار و عقاید انسان های بی شماری را دستخوش تغییر سازند. تمدن منحط غرب برای ترویج سکولاریسم اقدام به تأسیس هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی کرده است که به صورت شبانه روزی برنامه های گوناگونی را با این هدف پخش می کنند. متأسفانه دست یابی به این شبکه ها در کشور ما به سادگی امکان پذیر است؛ زیرا امکان تهیه و دریافت وسایل ماهواره ای با سهولت و قیمت نازل فراهم آمده است. باید توجه داشت که وقتی سخن از ماهواره به میان می آید، ابتدا مسائل ضد فرهنگی آن جلب توجه می کند، سپس مسائل سیاسی، علمی و ورزشی ایفای نقش می کنند. بیشتر شبکه های فارسی زبان ماهواره ای، در یک تقسیم بندی معمول، به شبکه های سیاسی و غیر سیاسی تقسیم می شوند که بر اساس تحقیقات به عمل آمده تمامی این شبکه ها، با وجود هدف ها و سلیقه های گوناگون، در هجوم به مبانی دینی به طور جدی اشتراک دارند و هر کدام با مأموریتی خاص به مقابله با اسلام برخاسته اند. این هجوم چه آرام و چه خاموش آغاز شده باشد، اکنون شکل وسیع و جدی تری یافته است و بسیار حساب شده، اصول و پایه های اعتقادی مردم را هدف قرار داده و با دقت ماهرانه ای تمام گروه های مختلف جامعه را در برگرفته است.
فن آوری ماهواره و آمار تقریبی آن
ابتدا چنین به نظر می رسید که پیشرفت رسانه های ماهواره ای مطلقاً و بی قید و شرط، پدیده ای مطلوب است و برای تحقق دهکده جهانی، ضرورت تام دارد، حال آنکه در تجربه کوتاه و چندین ساله، معلوم شد که برخی از پی آمدهای سوء این پدیده، از حیث فرهنگی آسیب زاست. آلوین تافلر، نویسنده و منتقد اجتماعی، می نویسد:
تکنولوژی ماهواره ای و دیگر رسانه های جدید، فرهنگ های ملی را از هم می پاشاند...
و این ارتباط متقاطع، به هر حال تهدیدی است برای هویت ملی که حکومت ها برای مقاصد شخصی خود، سعی در حفظ و انتشار آن دارند.
گفتنی است، فرایند ارتباطات از راه دور و استفاده از ماهواره و دیگر رسانه های گروهی برای پخش امواج در سطح گسترده، شمشیری دو لبه است که می تواند پی آمدهای مثبت و منفی را به دنبال داشته باشد. الگوگزینی نوجوانان و جوانان از رسانه های تصویری در دهه های اخیر توجه پژوهش گران روان شناسی را به خود جلب کرده است. طبق آمار، در سال 1377 از جمعیت 67 میلیونی کشور، حدود 35 درصد نوجوانان و جوانان به تلویزیون ماهواره ای دسترسی داشتند و روزانه بین 2 تا 3 ساعت برنامه های این تلویزیون را تماشا می کردند. بالاترین میزان بهره مندی، روزانه 5/4 ساعت و پایین ترین آن روزانه 1 ساعت برآورد شده است.
طبق آمار، 73 درصد از جوانان مراکز استان ها به راحتی به ماهواره دسترسی دارند. جوانان تهرانی در استفاده از ماهواره رتبه نخست را دارند و پس از آن، جوانان شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری و آذربایجان، رتبه های بعدی را کسب کرده اند و قم، خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان و اردبیل در رتبه های بعدی کابران ماهواره قرار می گیرند.
رویکرد نامناسب به ماهواره ها
امروزه جوانان زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های ماهواره اختصاص می دهند و همین امر سبب سستی نظام بیشتر خانواده های ایرانی شده است. برخی کارشناسان معتقدند امروزه جوانان وسایل ارتباط جمعی ساده؛ همانند تلویزیون و یا ویدئو را جوابگوی نیازهای خود نمی دانند، به همین علت همیشه به دنبال راهی هستند که از راه های مختلف با دنیای بیرون از خود در ارتباط باشند. برنامه های ماهواره ای زمینه ساز مفاسد اخلاقی و اجتماعی است و بیشتر از آنکه برای نسل امروز و به طور کلی مردم مفید باشد، خطرناک و مضر است.
واقعیت است که ماهواره همچون دیگر ابزار بشری می تواند به آرمان های تعالی بخش انسان ها و جوامع خدمت یا خیانت کند؛ زیرا قابلیت برنامه های ماهواره ای به گونه ای است که به یک اندازه می توان از آنها بهره برداری مطلوب یا نامطلوب کرد.
یک آسیب شناس اجتماعی درباره آثار ماهواره بر روی جوانان می گوید:
با وجود اینکه برنامه های ماهواره ای محتوای علمی و آموزنده نیز دارند، امروزه بیشتر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بیشتر تمایل به دیدن برنامه هایی دارند که آنها را در برنامه های داخل کشور نمی یابند و در واقع به خاطر برنامه های مبتذل و مستهجن، از ماهواره استفاده می کنند که زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه ها برای قشر جوان بسیار زیاد است.
چه زیبا فرموده است رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله :
«کیف بکم اذا رأیتم المنکر معروفا؛ چه می شود شما را، آن گاه که ناپسند را پسندیده می شمارید و بد را خوب می بینید».
حمله به دین به بهانه مبارزه با بدعت و خرافات
تمدن عصر جدید که شکوفایی آن را پیوسته ناشی از حذف دین از صحنه زندگی فرد و اجتماع می شمارند و عامل عقب افتادگی جوامع وامانده یا عقب نگه داشته شده را پای بندی به دین و ضوابط مذهبی قلمداد می کنند، حربه خطرناکی است که بر روح حساس و پرشور جوان اثر نامطلوبی بر جای می گذارد. یکی از روش های دیرین دشمن برای گسترش سلطه خویش، استفاده از باورهای انحرافی در برابر عقاید و ارزش های اسلام اصیل است. آنان می کوشند مذهب را که عامل بیداری، پویایی، ستم ستیزی، عدالت گستری و فراهم آورنده سعادت دنیا و آخرت است، به عامل تحذیر، انزواطلبی، واپس گرایی، رهبانیت و امری شخصی تبدیل کنند و با این شگرد، بیشترین سعی شان در درست کردن عقاید نسل جوان بر طبق خواسته ها و اهداف خودشان است. به تعبیر امام خمینی رحمه الله : «می خواهند اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله را به اسلام امریکایی مبدل سازند.» تأکید بر اختلاف های مذهبی، تکیه کردن افراطی بر تفاوت های شیعه و سنی، ترویج خرافه گرایی، ترویج مذهب های دروغین، تحریف مفاهیم والایی همچون: انتظار، توکل، دعا، قضا و قدر و تعبد و نیز ارائه نظریه های ویرانگر گوناگون علیه مذهب، همه برای رسیدن به این هدف شوم سازمان دهی و اجرا می شود. در واقع این شبکه های ماهواره ای با روش های به ظاهر علمی، دینی و حتی طنز، در سست کردن عقاید مردم می کوشند و این برنامه ها نسل جوان را به ابتذال می کشاند.
اشاعه فحشا و بی بند و باری
یکی از کارکردهای رسانه های جمعی به ویژه ماهواره، مفهوم سازی و به تبع آن، شکل دادن به هنجارهای مناسب با آن مفهوم است. بر این اساس، ارائه تصویرهای مستهجن و مبتذل و خلاف عفت عمومی از طریق ماهواره و نمایش آنها، یکی از عوامل گسترش بی بند و باری و به فحشا کشاندن جوانان از نوع جرایم جنسی است.
دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف های خود می بیند، برای کم رنگ کردن این اعتقادات، با ایجاد خلل در اعتقادات قشر جوان، در به انحراف کشاندن و بی هویت کردن آنان می کوشد.
قرآن کریم درباره خطر اشاعه زشتی ها در جامعه اسلامی هشدار می دهد و می فرماید:
إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ اْلآخِرَةِ وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ. (نور: 19)
کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم باایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است و خداوند می داند و شما نمی دانید.
در واقع از دیدگاه و منطق قرآن، بازگو کردن زشتی ها و ارائه و ترویج آنها، نهی شده است؛ زیرا موجب آشکارسازی زشتی ها و برملا شدن آنها می شود. امام رضا علیه السلام می فرماید: «آن کسی که گناه را نشر دهد، رانده است و آن کس که گناه را پنهان می دارد، مشمول آمرزش الهی است».
شبکه های ماهواره ای در قالب میان برنامه ها و آگهی ها، مظاهر ضداخلاقی را تبلیغ می کنند و این رسانه، همچون دیگر ابزار بشری می تواند به آرمان های تعالی بخش انسان ها و جوامع خدمت یا خیانت کند که در حال حاضر، بیشترین خدمت ماهواره در ایجاد و رواج فساد و فحشا در میان جوانان است.
نمونه ای از تأثیر ویرانگر ماهواره بر خانواده ایرانی
اکنون داستان زندگی خانواده ای را ورق می زنیم که از پی آمدهای زیان بار ماهواره در امان نمانده اند و تا سراشیب پرتگاه فنا پیش رفته اند. پدری می گوید: «خیلی وقت ها آدمی می ماند که چه کار کند، آن هم در شرایطی که همه نوع فرهنگ به وسیله فن آوری، به طور غیر مستقیم به مغز انسان می کوبد که «انتخاب کن!» من هم به ارزش های فرهنگی خودمان بسنده نکردم و به این فکر افتادم که ماهواره تهیه کنم؛ هر چند از زیان های این مار خوش خط و خال، در رسانه های همگانی چیزهایی شنیده بودم. خلاصه آنتن ماهواره را تهیه کردم و کار ما شب و روز تماشای تلویزیون و کانال های گوناگون ماهواره بود؛ از فیلم های خشن گرفته تا صحنه های مبتذل و شرم آور. در این حال، رفت و آمد دختر بزرگم به خانه ما و تماشای ماهواره، او را نیز وسوسه کرد تا شوهرش را به خرید آنتن وادار سازد. پس از گذشت چند روز اختلافات دختر و دامادم به گوش رسید. معلوم شد که دخترم با تقلید از هنرپیشه ها و خواننده های غربی هر روز در پی مد و لباس و آرایش و خواسته های دیگر است. کار از کار گذشته بود که دخترم خانه اش را به حالت قهر ترک کرد. از سوی دیگر پسر شانزده ساله ام در غیاب من، دوستانش را به دیدن فیلم های ماهواره ای دعوت می کرد. در میان همسایه ها و فامیل انگشت نما و رسوا شده بودم. پسرم هر روز در پی مد و لباس بود و پول می خواست تا خود را به شکل تیپ های مضحک ماهواره ای درآورد. کار به جایی رسید که پسرم رودرروی من ایستاد و احترام پدر و فرزندی را کنار گذاشت. بسیار تندخو، بداخلاق و بی شرم شده بود. دیگر از کنترل من بیرون رفته بود. در این اوضاع و احوال، دعوا و بددهانی و ناسازگاری شبانه روزی من و بچه ها، خانه را به صورت جهنمی سوزان و گردابی مهلک درآورده بود. پس از مدتی پسرم از خانه رفت و تا چند وقت نیامد. به دنبالش رفتم و او را در وضعی اسف بار و آلوده به مواد مخدر یافتم. پسرم به کلی دگرگون شده بود و جوانی اش را بر باد داده بود. آتشی را که با دست خود افروخته بودم، شیره جانم را سوزاند و خاکستر کرد. دیگر پاهایم سست شده بود و از خود بیزار بودم. راهی برای نجات نمی یافتم. یکی از همسایگان که گویا از دور شاهد نابود شدن خانواده ما بود، به دیدنم آمد و پیشنهاد کرد که اول آنتن و وسایل ماهواره را جمع کنم. در اولین فرصت ماهواره را جمع کردم؛ وسیله ای که در خفا و در پس پرده و دور از چشم مردم و قانون در خانه جا داده بودم، چنان جلوه گری کرد که عالم و آدم باخبر شدند. تصمیم به خودسازی و بازسازی کانون خانواده ام گرفتم. از دخترم نیز خواستم که به زندگی اش بازگردد و به آنچه دارد، قانع باشد.
به دنبال پسرم رفتم و او را به خانه برگرداندم و زیر بال و پر خود گرفتم. به لطف خدا و اراده خودمان، آفتابی دوباره در زندگی ما طلوع کرد و کانون خانواده ما را دوباره گرمی بخشید».
آری، ماهواره که حامل پیام فرهنگ مبتذل غرب است، اثر ویران کننده ای بر رفتار و پرورش کودکان و نوجوانان و جوانان دارد و بر خانواده هاست که خود را از آثار ویرانگر این پدیده شوم در امان نگه دارند.
منبع:www.hawzah.net
 



:: موضوعات مرتبط: جوان در دام و کمین کنندگان برای جوانان , ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

تأثيرات فيس بوك در ترويج بي عفتي و بي بند و باري در ميان جوانان
فيس بوك (Facebook) يك سايت به اصطلاح و در لغت اجتماعي است.اين سايت پس از گذشت مدت كوتاهي از آغاز فعاليت خود توانست مخاطبان زيادي را در كشورهاي مختلف جهان از جمله "ايران " جذب كند.
سياست گذاران و موسسان اين سايت اهداف گسترده سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي را از تاسيس آن دنبال مي كردند كه نمونه اي از اهداف سياسي آن را در حوادث پس از انتخابات در ايران مشاهده كرديم.
اما هدف از نگارش اين گزارش بررسي اهداف سياسي و اقتصادي فيس بوك در ايران نيست، بلكه قصد داريم تا تنها به گوشه اي از تاثيرات منفي "اجتماعي " و "فرهنگي " در اين سايت كه به بحث ايجاد "آلبوم تصاوير " و انتخاب يك "عكس " براي نمايه خود است بپردازيم.
اگرچه فعاليت اين سايت در كشور ما غير قانوني است و از همين روي براي مخاطبان اينترنتي قابل دسترسي نبوده و به اصطلاح "فيلتر " است؛ اما نبايد اين حقيقت را ناديده گرفت كه اين سايت نسبتا مخاطبان زيادي در ايران پيدا كرده است.
"نام نويسي " نوشته اي است كه با بزرگترين فونت پس از ورود به اين سايت با آن مواجه مي شويد و در ادامه آن مي خوانيد "نام نويسي رايگان است و هميشه خواهد ماند " كه با كمي صرف وقت مي توان به راحتي در اين سايت عضو شد و به كاربران فيس بوك پيوست.
بر اساس اين گزارش، هر روز بر مخاطبان اين سايت در كشورمان افزوده مي شود و به نظر مي رسد كه به جاي فيلتر و ناديده گرفتن اثرات مخرب آن بهتر است فكري اساسي براي اين پديده جديد كرد؛ چرا كه با توجه با عدم هم خواني آن با عقايد، سنت و عرف مردم ايران، صدمات اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي گسترده اي را در آينده در بر خواهد داشت.
البته در ماه هاي اخير جوانان دلسوز، معتقد و ارزشي به ناچار خود را در عرصه جديدي از جنگ نرم ديده و با عضويت در اين سايت به فعاليت هاي انقلابي در راستاي حمايت از انقلاب و اسلام مي پردازند و اصطلاحا مجبور به بازي در زمين حريف شده اند؛ چه آنكه قطعا آنها نيز از اثرات مخرب فرهنگي و اجتماعي اين سايت مصون نخواهند بود زيرا كه ماهيت اين سايت حداقل با ارزش هاي ايراني-اسلامي مردم جامعه ما همخواني ندارد كه هدف از اين نگارش همانگونه كه در آغاز كلام به آن اشاره شد پرداختن به اين موضوع نيست.
اما پس از عضويت در اين سايت مي توان از امكانات متعدد اينترنتي آن استفاده كرد؛ براي نمونه در اين سايت مي توانيد با كساني كه دوست هستيد گفتگو (چت) كنيد يا نظرات خود را به اشتراك گذاشته و درباره آن بحث كنيد؛ يا به دوست يابي بپردازيد و حتي با دوستان دوست خود نيز آشنا شويد تا به يك باره اجتماع كوچك چند نفره شما و دوستانتان به يك اجتماع بزرگ چند صد نفره يا هزار نفره تبديل شود!
اما يكي ديگر از امكاناتي كه اين سايت در اختيار شما قرار مي دهد و آسيب شناسي همين موضوع، بحث اصلي اين گزارش است، "انتخاب عكس " و " ايجاد يك آلبوم عكس " براي نمايه خود مي باشد كه متاسفانه روند تاسف باري را مخاطبان ايراني در اين بخش پيش گرفته اند و به نوعي در پازل از پيش تعيين شده غرب براي ترويج بي عفتي، بي بند و باري، بي غيرتي و بي حرمتي بازي مي كنند. " اقدامي بسيار تاسف بار و البته نگران كننده "
حتما مي دانيد كه پس از عضويت در اين سايت، تمام مخاطبان و كاربران فعال در آن مي توانند به راحتي به نمايه شما دسترسي پيدا كنند و اين اجازه را سايت و البته "خود شما " به ديگر كاربران داده ايد كه به راحتي شما را شناسايي كرده و در صورت لزوم به شما درخواست دوستي بدهند؛ اما نكته اي كه واضح و مبرهن مي باشد اين است كه پس از ورود به نمايه شخص ديگري اعم از دختر و پسر يا مرد و زن، شما عكس اصلي نمايه وي را مشاهده مي كنيد و تنها در بخش "عكس ها " يا همان "آلبوم عكس ها " كاربر مي تواند ديگر تصاوير مربوط به خود را از ديد شما پنهان كرده و آنها را تنها براي دوستان يا برخي از آنها به نمايش بگذارد.
اما بسياري از كاربران ايراني، (مخصوصا خانم ها) فيس بوك در بخش انتخاب "عكس نمايه خود " عكسي بد پوشش و بي حجاب را انتخاب مي كنند كه اين موضوع نگران كننده است؛ كافي است شما نام يكي از همكاران، همكلاسي ها، هم دانشگاهي ها، هم محله اي ها و ... را كه احساس مي كنيد در اين سايت عضو است را پس از عضويت در اين سايت جستجو كنيد، كه در اغلب موارد در صورت عضويت اين افراد، با عكس هاي "عجيبي " مواجه مي شويد كه باعث تاسف و ناراحتي شما مي شود!
سوال اينجاست كه چرا بايد برخي از مردم كشورمان در مواجهه با اين پديده به اين شكل منفعلانه برخورد كرده و به راحتي استحاله شوند؟ البته تمام كساني كه عكس هاي بد پوشش را در اين سايت قرار مي دهند جاهل مقصر نيستند و در حقيقت اين موضوع را به عنوان يك عرف قبول كرده و باورشان شده كه تنها در يك "اتاق خصوصي " كه دوستان هم جنسشان آنها را مي بينند مشغول زندگي روزمره خود هستند؛ و نا گفته نماند كساني هم هستند كه با اغراض فرهنگي و اجتماعي اقدام به اين كار مي كنند.
اما تمام ماجرا به "عكس نمايه " ختم نمي شود! در قسمت "آلبوم عكس ها " نيز بسياري از كاربران فيس بوك با قرار دادن عكس هاي خصوصي و خانوادگي خود در انظار عمومي به حريم شكني مي پردازند؛ طوري كه به نظر مي رسد برايشان "عرفي موجه " شده است؛ در برخي از اين موارد شما عكس هاي خانوادگي دوستان و همكاران خود را با پوششي متفاوت و البته نامناسب مي بينيد كه برايتان باور كردني نيست!
براي نمونه شما در پايان اين گزارش عكس هايي را از نمايه برخي مخاطبان فيس بوك كه خود آنها در اختيار عموم جامعه قرار داده اند و يا عكس هايي را كه در قسمت "آلبوم عكس هاي " برخي كاربران اين سايت و بدون دوست شدن با آنها مي توان مشاهده كرد را مي بينيد، كه با آنكه قطعا خود اين افراد با كمال ميل و رضايت آنها را در اختيار عموم قرار داده اند اما چهره آنها را به خاطر رعايت اخلاق شطرنجي كرده ايم.
به نظر مي رسد غرب براي ترويج بدحجابي، بي عفتي، بي حرمتي و البته فحشا راه جديدي را در پيش گرفته است كه نيازمند هوشمندي مردم و البته مسئولان در مواجهه با آن است؛ كه در صورت ادامه اين روند نه "حريمي " مي ماند و نه "حرمتي " .

منبع: سايت عصر امروز



:: موضوعات مرتبط: جوان در دام و کمین کنندگان برای جوانان , ,
:: بازدید از این مطلب : 520
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 تير 1391 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد